اشترك في: الخميس مارس 15, 2012 3:01 pm مشاركات: 765
|
بسم الله الحىالقيوم رفيع الدرجات ذو العرش واصلى وسلم غلى حبيبه من قال له سل تعطى وعلى اله الغر الميامين وصحبه الكرام فنى فى احد حواراتى الهادئه مع صديقى الوهابى سالته هل القران الكريم صالح لكل زمان ومكان قال طبعا احنا هنعمل زى التانيين قلت كله او هناك ايات كانت تنفع زمان ودلوقتى لا قال لا بس فيه ايات احكامها منسوخه او بتخكى قصص حدثت لنل فيها العبره فقط وثواب التعبد قلت له مع انى لا اعتقد بوجود نسخ بالمعنى الذى تقصده لان ذلك يعنى تضارب الايات ولاسباب اخرى مش موضوعنا . والسبب التانى ان بعض العلماء لما عجزوا عن استنباط الفوائد ولم يستطيعوا قول لا نعلم او سؤال اهل الذكر الذى نزل فبهم القران اهل الثقل الاصغر مجازا اقتنعوا بوجود نسخ حتى يجنبوا القران التضارب على حد فهمهم ويبقى كده هناك الكثير جدا من الايات لاتنفع الان لغير ثواب القراءه ومجمده ويبقى اتفقتوا مع العلمانيين اللى بيقولوا كده برضه بس الخلاف على الايات مش المبدأ.... فى الوقت اللى ملأ الملك ايام سيدنا يوسف قالوا اضغاث احلام وما نحن بتأويل الاحلام بعالمين<< يعنى اعترفوا بجهلهم بهذا النوع من العلم . المهم ماذا تقول فى قوله تعالى ولو انهم اذ ظلموا انفسهم الى اخر الايه الكريمه دى لاحكم ولايحزنون قال دى كانت خاصه بالرسول صلى الله عليه واله وسلم ولما مات خلاص قلت له مات يعنى ايه قال مات واندفن قلت له كويس انتم مستكترين على سيدنا النبى صلى الله عليه واله وسلم انه يبقى حى يسمع ويشوف وينفع ويرد ويعلم دا واحد من امته وهو سيدنا عبد الله ابن حرام ابو سيدنا جابر كلمه ربنا كفاحا وقال له عبدي تمنى وفيه نبى بيصلى فى قبره ونبى كان طالع الحج ونبى مرفوع فى السماء وسيدنا عيسى حى ببشريته طيب هى حكايه الاسراء والمعراج دى حقيقيه ولا من قصص الف ليله وليله قال لأ حقيقيه قلت طيب الانبياء دول دخلوا الجنه ازاى مع ان الحبيب قال انا اول من يقرع باب الحنه فيرد رضوان حارسها من فاقول محمد فيرد امرت ان ابدا بك او فبك امرت.|| والانبياء دول زى مانت عارف يوم الحساب يقولوا نفسى نفسى ومع ذلك سيدنا موسي ينفع امه الحبيب ويكون سبب فى تخفيض عدد الصلوات يبقى اللى هيقول انا لها انا لها مش هينفع امته وبعدين تعالى لما اقولك سيدنا النبى صلى الله عليه وسلم << خير فاختار<< الرفيق الاعلى كرر هذه الكلمه الرفيق الاعلى كررها مرارا وتكرارا الرفيق الاعلى يعنى فيه رفقه عاديه ورفقه عاليه ورفيق اعلى بعد سدره المنتهى وبعد جنه الماوى والسكه هو عارفها يعنى كل الانبياء صلوات الله عليهم من هم فى درجه اقل احياء وهو صلى الله عليه وسلم صاحب ؛؛الرفيق الاعلى؛؛ هوه اللى ميت ومحبوس فى قبره ||| تلك اذا قسمة ضيزى . اسف على سرعه تتابع الكلام وعدم ترتيب الافكار وبارك الله فيكم وربنا يغفر لنا ولاصحاب الموقع وصلوا وسلموا على من سارع ربه فى هواه فقال له فلنولينك قبله <ترضاها< فول وجهك شطر المسجد الحرام . لان ربه يعلم ان قلبه صلى الله عليه وسلم متوجه دائما ابدا اليه ده وهوه فى الدنيا ولما انتقل اصبح كله اليه يعنى فى الدنيا كان العبد الربانى الكامل له صفات الحديث القدسى وفى روضته ماذا سيكون؟؟ الروح الربانى الكامل ؟ باين على هاخرف وهاشطح سامحونى يا ساده|||||||
|
|